call centre

0341 7744085

lufias

Jumat, 10 Februari 2012

0bat Marah

Marah itu dari setan, setan itu dari api. Api itu bisa dipadamkan dengan air. lawan amarahmu dengan air (berwudhu)
"Macam mana nak tahan marah?"
-mengambil wuduk
-mengubah ke posisi yang lebih rendah
-mendiamkan diri
-mengucapkan isti'azah(a'uzubillah)

Ustaz Sukki ada menceritakan tentang, ada satu peperangan zaman sahabat dahulu dengan pihak musuh, Saidina Ali r.a. diludah oleh pihak musuh,
maka Saidina Ali yang tadinya mahu membunuh musuh itu
kemudian menghentikan niatnya untuk membunuh.
Musuh itu pelik dengan tindakan Saidina Ali.
Rupa-rupanya apabila ditanya sebabnya, Saidina Ali mengatakan,
sebentar tadi memang aku mahu membunuhmu kerana Allah, tetapi apabila saya diludah,
saya tidak jadi membunuhmu kerana aku marah.
Dan aku tidak mahu membunuhmu kerana perasaan marah.

DOA HILANGKAN MARAH

“Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk. Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku dan lepaskanlah aku dari gangguan syaitan yang terkutuk.”

Soalan penonton:
"Seorang suami sedang marah, lalu melafazkan talak kepada isterinya.
Apakah hukumnya itu Ustaz?"

Jawapan Ustaz:
"Tetap jatuh talak ke atas isterinya itu. Kalau bergurau pun talak
tetap dikira sah. Jangan dibuat main akan kalimah cerai.
Hati-hati dalam berkata-kata.Jaga diri kita."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

$0A